BMW i Vision Dee

BMW

En visjon på den fremtidige digitale BMW-opplevelsen

Når det store utstillingsvinduet for forbrukerelektronikk og innovasjoner, CES (Consumer Electronics Show), går av stabelen i Las Vegas, røper BMW noen tanker og ideer om fremtidens biler. Visjonsbilen BMW i Vision Dee er en futuristisk mellomstor sedan, med et nedtonet designspråk og fokus ene og alene på fremtidens digitale BMW-opplevelse, både i og utenfor bilen.

I fjor høst viste BMW frem visjonsbilen BMW i Vision Circular; en tolkning av hvordan det tyske selskapet i fremtiden kan se for seg at en kompakt, elektrisk BMW konstrueres gjennom bruk av resirkulerte og fornybare materialer.

Smak av både nær og fjern fremtid
Når BMW entrer årets scene i Las Vegas, vil det vises frem nok en milepæl på veien til Neue Klasse – som introduseres i 2025.

Neue Klasse er betegnelsen på en helt ny serie med elektriske modeller fra BMW med en helt ny redefinert IT- og software-arkitektur, samt en ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer og batterier. Dette er bare noe av nyvinningene som danner grunnlaget for en ny epoke for bilselskapet.

Der BMW i Vision Circular representerer den sirkulære tankegangen, illustrerer BMW i Vision Dee det digitale aspektet av fremtidsvisjonen.

Navnet «Dee» står for Digital Emotional Experience og markerer det neste steget for interaksjon mellom «menneske og maskin». I de kommende produktgenerasjonene vil digitale funksjoner gå langt utover nivået vi er kjent med i dag.

Ny generasjon BMW Head-Up-Display
BMW har vært toneangivedene i bilindustrien for bruk av head-up-display, og allerede i 2004 ble denne teknologien introdusert i serieproduserte biler. Siden den gang har BMW systematisk foredlet tekniske løsninger og funksjoner steg for steg.

I BMW i Vision Dee visualiserer BMW potensialet til teknologien og hvordan et avansert head-up-display kan brukes i fremtiden; når informasjon projiseres over hele frontrutens bredde.

Standardversjonen av denne nye generasjonen BMW Head-up-Display, vil bli brukt i Neue Klasse-modellene som introduseres fra 2025 og utover.

BMW Mixed Reality Slider: Inn i den virtuelle verden i fem trinn
I kombinasjon med det avanserte head-up-displayet, er BMW Mixed Reality Slider det digitale høydepunktet og den sentrale betjeningskontrollen til BMW i Vision Dee. Ved hjelp av det integrerte touch-panelet, bygget inn i instrumentpanelets materiale, kan sjåføren selv bestemme hvor mye digitalt innhold man ønsker å se på det avanserte head-up-displayet.

Gjennom fem trinn spenner valgene seg fra klassisk analog visning, til kjørerelatert informasjon, til innholdet i infotainment-systemet, til projeksjon av utvidete funksjoner som går helt frem til inntreden i virtuelle verdener.

Verdenspremiere for fargefull E Ink-teknologi
Etter den spektakulære debuten til BMW iX E Ink på CES 2022, avduker BMW nå en fullfargeversjon av E Ink-teknologien i BMW i Vision Dee.

BMW i Vision Dee kan, i stedet for bare å veksle mellom svarte og hvite felter, nå by på et flerfarget, fullt variabelt og individuelt konfigurerbart eksteriør. Karosserioverflaten til BMW i Vision Dee er delt inn i 240 E Ink-felter, som hver styres individuelt. Gjennom 32 farger kan nesten et uendelig utvalg av mønstre genereres og varieres i løpet av sekunder.

Slik elektroforetisk farging er mest kjent fra skjermene som brukes i lesebrett. BMW Group er det første selskapet i bilbransjen som tar denne teknologien i bruk. Kort fortalt inneholder overflatebelegget mange millioner mikrokapsler, med en diameter som tilsvarer tykkelsen på et menneskehår. Hver av disse mikrokapslene inneholder negativt og positivt ladede pigmenter. Elektrisk stimulering av de ulike feltene gjør at enten de ønskede pigmentene samles på overflaten av mikrokapselen, og gir bilen det ønskede fargemønsteret.

«Fygitalt» ansikt og egen avatar
Visjonsbilen byr dessuten på flere teknologi-smakebiter. Et personlig velkomstscenario som kombinerer grafiske elementer, lys og lydeffekter vil møte eieren når man nærmer seg bilen. Frontlyktene og den lukkede BMW-nyregrillen danner også en felles «fygital» (sammenslåing av fysisk og digital) flate som kan vise en rekke ulike utrykk og ikoner og gi bilen et helt eget ansikt.

I tillegg kan BMW i Vision Dee også projisere et bilde av førerens avatar på sidevinduet for å tilpasse velkomstscenariet ytterligere.

Bevisst forenklet design
Designen til BMW i Vision Dee er bevisst forenklet for å fokusere oppmerksomheten på de digitale opplevelsene. Eksteriørdesignen bygger derfor kun på nye tolkninger av de tre tradisjonelle BMW-elementene; nyregrillen, Hofmeisterer kink-en på bakre sidevindu og de doble frontlyktene – som er redesignet med «fygitale» ikoner som erstatning for de tradisjonelle lyktene. Resten av eksteriøret til visjonsbilen er kun en ramme.

Innvendig går digitaliseringen hånd i hånd med forenklet bruk av materialer, uten en rekke betjeningskontroller og skjermer. Fysisk betjening av bilens funksjoner skjer gjennom berøringspunktene på rattet, som kommer til live når man nærmer seg eller berører dem med tommelen. Gjennom rattet kontrollerer man enkelt hvilket innhold som skal vises på frontruten.

Prinsippet «hendene på rattet, øynene på veien» er dermed ledende for BMW sine nærliggende fremtidsvisjoner.

Neue Klasse – en ny standard
Innen slutten av tiåret forventes det at Neue Klasse-modellene vil utgjøre mer enn halvparten av salgsvolumet til BMW. BMW har allerede sagt at de første modellene som lanseres i Neue Klasse vil være en sedan i 3-serie segmentet og en sportslig SUV. I løpet av 2023 kan man dessuten forvente flere visjoner som danner grunnlaget for modellene som blir å finne på veien om noen år.