BMW i7 M70

BMWnyhet

Kraftfull elektrisk luksus

BMW 7-serie har i mer enn 45 år vært et udiskutabelt symbol på luksuriøs kjøreglede. I fjor ble den 7. generasjonen lansert, ført an av elektriske BMW i7. Nå lanseres toppmodellen; BMW i7 M70 – med 660 elektriske krefter og luksus for både fører og passasjerer.

Siste generasjon BMW 7-serie har sitt DNA intakt, kombinert med en ny tolkning av design og luksus. Tro mot oppskriften med den karakteristiske kombinasjonen av sportslige og komfortorienterte kjøreegenskaper og eksklusiv romslighet.

BMW i7 xDrive60 har allerede befestet sin posisjon som flaggskipet i BMW sin store, elektriske portefølje. Med en samlet effekt på 400 kW/544 hk, så skorter det ikke på kreftene – men det er rom for mer; Senere i år får den nemlig selskap av den enda mer kraftfulle og mer sportslig orienterte BMW i7 M70, med hele 660 hestekrefter, en rekke særegne detaljer og en dose ekstravaganse.

Bokstaver som forplikter
– I over 50 år har bokstaven M fått pryde de sportsligste modellene fra BMW i ulike kombinasjoner. De siste årene har «M møtt i», i form av de elektriske spydspissene BMW i4 M50 og BMW iX M60. Med nye BMW i7 M70 på plass, kan BMW by på et spenstig trekløver med ren elektrisk kjøreglede, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

BMW i7 M70 plasserer seg øverst på den interne pallen når den kommer til elektrisk effekt og akselerasjon. Motoren på bakakselen yter alene 360 kW/456 hk. Sammenlignet med motoren på bakakselen i «lillebror» BMW i7 xDrive60, har effekten økt 25,5 prosent. Dette er dermed også for tiden den kraftigste elektriske motoren BMW tilbyr.

Koblet sammen med motoren på forakselen, som yter 190 kW/258 hk, er totalt effekt 485 kW/660 hk. De to motorene byr på et samlet dreiemoment på 1.015 Nm i Sport-modus og hele 1.100 Nm når M Launch Control eller M Sport-boost funksjonen aktiveres.

Det gir den store luksussedanen en høyst kapabel akselerasjon fra 0-100 km/t. Sprinten gjøres unna på 3,7 sekunder. BMW i7 M70 er med det den raskeste elektriske BMW-modellen på veien så langt. Toppfarten er for øvrig elektronisk begrenset til 250 km/t.

De ekstra kreftene krever også sitt av chassiset. Derfor er blant annet M-spesifikk adaptiv toakslet luftfjæring med automatisk nivåregulering, aktiv styring og andre komponenter som optimerer dynamikk og komfort standard i BMW i7 M70.

Ny funksjon for forlenget rekkevidde
Høyspentbatteriet er det samme som i BMW i7 xDrive60, med en netto kapasitet på 101.7 kWh. De sportslige ytelsene gir BMW i7 M70 et kombinert forbruk fra 20,8 kWh til 23,8 kWh i WLTP-syklusen. Det gir en rekkevidde på inntil 560 kilometer (WLTP: 488 – 560 km).

Under kjøring, kan rekkevidden optimaliseres og forlenges ved å aktivere en ny funksjon, kalt «Max range». Da begrenses kreftene fra motoren og toppfarten (maks 90 km/t), samt at noen av komfortfunksjonene tilpasses. Den nye funksjonen er først og fremst ment for bruk hvis man underveis brått må tilpasse seg etter kjøring og planlagt lading. «Max range» bidrar da til at rekkevidden kan øke med 15 til 25 prosent.

For hurtiglading har BMW i7 M70 en kapasitet på opptil 195 kW. Da lades batteriet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under optimale forhold. Med den tilpassede ladekurven, kan en ladeøkt på 10 minutter gi 170 km (WLTP) med rekkevidde. Tempereringen av batteriet kan både styres automatisk gjennom bilens navigasjonsdata og aktiveres av føreren selv ved behov.

Design og ekstravaganse
Som for andre modeller med bokstaven M i betegnelsen, skiller eksteriørdesignen seg ut fra andre modeller i samme serie. De arketypiske M-speilene, sideskjørtene, diffusoren i støtfangeren bak og spesielle 21″ felger er subtile elementer som understreker det sportslige snittet.

Kundene kan også velge en egen M Performance -pakke som blant annet inkluderer sorte bremsekalipere, sort spoiler på bakluken og andre detaljer. For de kundene som virkelig ønsker noe utenom det vanlige, kan den rikholdige menyen fra BMW Individaul Manufaktur anbefales. Her finner man blant annet over 100 spesielle lakkfarger å velge fra, også i en rekke kombinasjoner av to-farget karosseri med et elegant skille langs bilens skulderlinje.

På bestilling kan BMW Individual Manufaktur dessuten både utvikle og produsere eksklusive kreasjoner som er skreddersydd etter kundens ønsker og personlige stil.

BMW i7 M70 er for øvrig en av de første modellene som vil bli levert med infotainmentsystemet BMW iDrive 8.5, som inneholder en rekke nye funksjoner. I kombinasjon med de automatiske dørene, vil de for eksempel kunne åpnes og lukkes gjennom My BMW-app’en. Dørene vil også kunne åpne seg automatisk når eierens smarttelefon nærmer seg bilen.

Et globalt luksusmarked
– I et globalt marked, sikter BMW seg også inn mot liebhabere og ekstroverte kunder. Det å produsere modeller som virkelig som skiller seg fra mengden og tilby skreddersøm ned til minste detalj, er ikke alle bilprodusenter forunt. BMW i7 M70 er et eksempel på at BMW våger å gjøre nettopp dette, sier Tegneby videre.

BMW i7 M70 har sin premiere på den internasjonale bilutstillingen i Shanghai i disse dager. Lanseringen vil starte i andre halvdel av 2023 og norske forhandlere vil åpne for bestilling senere i vår. Prisen blir fra kr. 1.671.900.

*Tekniske spesifikasjoner og tilgjengelighet/lanseringstid for utstyr, funksjoner og tjenester for bilen som presenteres i pressemeldingen, kan variere fra land til land.