En ny elektrisk æra nærmer seg for BMW Group

BMWMINInyhet

I 2022 mer enn doblet BMW Group sitt salg av elektriske biler. Over 215 000 nye elbiler ble levert til kunder rundt om i verden. BMW Group leverte dermed nok en gang betydelig flere elbiler til sine kunder enn hva de typiske europeiske konkurrentene gjorde. Nå nærmer den neste elektriske æraen seg, med nyheter i en rekke forskjellige former og segmenter.

Nylig kunngjorde BMW at man om få måneder starter lanseringen av helt nye BMW i5 Sedan. I oktober ruller de første bilene ut på verdens veier og våren 2024 får de selskap av BMW sin første elektriske stasjonsvogn, BMW i5 Touring. Nå røper BMW at nok en elektrisk nyhet får sin premiere i år, den nye kompakte SUV-en med navnet iX2.

NEUE KLASSE – ny standard og et globalt produksjonsnettverk
Lanseringen av NEUE KLASSE-generasjonen rykker også stadig nærmere. NEUE KLASSE er betegnelsen på en helt ny serie med elektriske modeller fra BMW med en helt ny redefinert IT- og software-arkitektur, samt en ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer og batterier.

De to allerede presenterte visjonsbilene BMW i Vision Circular og BMW i Vision Dee representerer det sirkulære og digitale aspektet for den neste epoken elbiler fra BMW. På bilutstillingen IAA Mobility i München til høsten, vil BMW lette enda mer på sløret av hva man har i vente fra 2025 og utover.

BMW har allerede sagt at de første modellene som lanseres i NEUE KLASSE vil være en sedan i 3-serie segmentet og en sportslig SUV. Nå forteller det tyske selskapet at minst seks modeller vil lanseres i løpet av de første 24 månedene.

Produksjonen av den nye generasjonen elbiler starter i det nye anlegget i Debrecen, Ungarn, som kun skal produsere NEUE KLASSE-modeller. Fra 2026 vil man også produsere NEUE KLASSE-modeller på fabrikken i München, Tyskland. Fra 2027 vil produksjonen også starte på fabrikken i San Luis Potosi, Mexico.

Innen slutten av tiåret forventes det at NEUE KLASSE-modellene vil utgjøre mer enn halvparten av salgsvolumet til BMW.

Fremtidens Head-Up Display: BMW Panoramic Vision i NEUE KLASSE
Det avanserte head-up-displayet over hele bredden av frontruten til visjonsbilen BMW i Vision Dee er ikke en fjern visjon, men et blikk fremover til NEUE KLASSE. Fra 2025 vil blant annet denne innovasjonen være tilgjengelig for aller første gang som «BMW Panoramic Vision» i nettopp NEUE KLASSE-modellene.

Det nye head-up-displayet, som projiserer over hele frontrutens bredde, skaper en unik interaksjons- og informasjonsoverflate for alle bilens passasjerer.

BMW Panoramic Vision viser informasjon som er relevant for fører og passasjerer, med høyere lysintensitet og kontrast på et mørkt belagt område i nedre kant av frontruten. Dette skaper et ekstremt skarpt bilde som alltid er synlig over hele frontrutens bredde, samtidig som relevant informasjon for kjøresituasjonen alltid er tilgjengelig på rett sted – til rett tid.

I tillegg til BMW Panoramic Vision, vil ytterligere nye kontroll- og informasjonselementer fra en ny generasjon av infotainmentsystemet BMW iDrive bli presentert i NEUE KLASSE.

MINI og Rolls-Royce: Helt elektriske om mindre enn ti år
MINI er på vei mot en helelektrisk fremtid fra begynnelsen av 2030-tallet. Den elektriske kjernefamilien vil i løpet av de neste årene inkludere en ny 3-dørs-modell, MINI Cooper, en ny crossover-modell i småbilsegmentet, MINI Aceman, og en crossover-modell i kompaktsegmentet, MINI Countryman. De første modellene får sin premiere senere i år.

Nylig ble det også kjent at produksjonen av den nye generasjonen MINI Countryman vil starte i 2023 på BMW Group Plant Leipzig, Tyskland.

I 2030 vil også Rolls-Royce ha en eksklusiv helelektrisk produktportefølje. Første elektriske modell ut er Rolls-Royce Spectre, som feiret sin verdenspremiere i 2022. De første bilene blir levert til kunder i år.

Dynamisk vekst av elbiler i årene som kommer
Med et utvalg på rundt et dusin helelektriske modeller, forventer BMW Group en bratt kurve i salget av elbiler de kommende årene. I 2024 vil minst én av fem av selskapets nye biler ha en elektrisk drivlinje. Innen 2025 vil dette være hver fjerde nye bil som leveres, og innen 2026; rundt én av tre.

Avhengig av markedsforholdene i andre halvdel av tiåret, utviklingen av råvarepriser og tilgjengelighet, og den globale utbyggingen av ladeinfrastruktur, forventer BMW Group å nå mer enn 50 prosent andel elektriske biler i god tid frem mot 2030. Det betyr at selskapet også har et mål om å ha levert mer enn 10 millioner elektriske biler til kunder rundt om i verden innen 2030.