Fremtiden begynner i jubileumsåret

BMW

BMW M, navnebæreren til de sportsligste modellene fra BMWs øverste hylle, kan i år se tilbake på 50 historiske år. Jubileumsåret er også en god anledning til å se fremover – til den første elektriske modellen fra BMW M GmbH

To elektriske BMW’er bærer allerede bokstavene M i modellbetegnelsen; gran coupé’en BMW i4 M50 og SUV’en BMW iX M60. Neste år får de selskap av luksussedanen BMW i7 M70. Alle leverer ytelser og kjøredynamikk i velkjent BMW-stil, men bokstaven M har mer å by på.

BMW M GmbH, som utvikler de råeste M-modellene, letter nå på sløret og avslører at mer elektrisk kjøreglede er på vei – i form av den første helelektriske «rene» M-modellen. Det betyr at listen heves ytterligere for hva man kan forvente av dynamiske egenskaper og ytelser.

Etter en rekke intensive utviklings- og testfaser, først på virtuelle modeller og deretter på testbenker, flyttes nå testing ut på asfalten for realistisk bruk av både komponenter og programvare. Det hele skjer i form av en helt spesiell testbil, utviklet av ingeniørene hos BMW M GmbH.

Unik testbil

Testbilen har et modifisert karosseri fra BMW i4 M50, med en egen chassisteknologi for den elektriske drivlinjen. De brede hjulbuene avslører at for- og bakakslene er designet for dynamisk kjøreglede – i typisk BMW M stil. Videre er bilen utstyrt med et tilpasset fjæringsoppsett fra spydspissene BMW M3/M4. Interiøret i testbilen er proppet med omfattende måleteknologi som brukes til å analysere alle detaljer i ulike kjøresituasjoner. Gjennom bruk av testbilen, kan teorien fra programmeringen tas ut i praksis i et rullende laboratorium og gi data til videre utvikling og justering.

Kjernen i testbilen er fire elektriske motorene, som er koblet sammen via en integrert kontrollenhet for dynamisk M xDrive firehjulsdrift. Når alle fire hjul hver for seg er drevet av en elektrisk motor, åpner det helt nye muligheter for en trinnløs, ekstremt presis og samtidig svært rask fordeling av kreftene. Kraftoverføringen til hjulene baseres på verdiene fra pedalens posisjon, styrevinkelen, langsgående og sideveis akselerasjon, hjulhastigheter og en rekke andre parametere. I løpet av millisekunder kan derfor kreftene og dreiemomentet til de elektriske motorene doseres så nøyaktig at trykket på pedalen realiserer et nivå av dynamikk som er uoppnåelig ved bruk av konvensjonelle drivsystemer. Dette muliggjør en særdeles følsom kjøreopplevelse i fremtidige elektriske sportsbiler fra BMW M GmhB.

Med arven i behold

Med det helt nye drivlinjekonseptet, understreker BMW M GmbH sin utviklingskompetanse og dermed også evnen til å overføre essensen av bokstaven M fra biler med forbrenningsmotor til kommende elektriske modeller – hvor dynamikk, smidighet og presisjon fortsatt definerer karakteristikken. Arbeidet som nå gjøres med testbilen er derfor avgjørende for å sikre at fremtidige elektriske modeller fra BMW GmbH også vil preges av akkurat det samme som har gjort BMW sine M-biler umiskjennelige de siste 50 årene; ytelser og opplevelser gjennom krefter og dynamikk som tillater kontrollerbar håndtering helt frem til grensene.