Helt nye BMW XM: Kraft og luksus som bryter med alle konvensjoner

BMW

Helt nye BMW XM: Kraft og luksus som bryter med alle konvensjoner

Feiringen av BMW sin motorsportavdeling, M GmbH, sine første 50 år fortsetter. Så langt i år har de helt nye modellene BMW M4 CSL og BMW M3 Touring hatt sin premiere. Om ikke lenge vises også helt nye BMW M2. Men før det; ønsk BMW XM velkommen – en særegen SUV med kraft og luksus som bryter med alle konvensjoner.

BMW M GmbH står bak en rekke av BMWs mest ikoniske modeller. For mange BMW-fans, er M-modellene selve kjernen av ren kjøreglede. Helt nye BMW XM bærer derfor med seg en sterk arv og forpliktelse – samtidig som den garantert utfordrer på de samme områdene. BMW XM blir den første egenproduserte BMW M-modellen siden legendariske BMW M1 for 50 år siden. Med sin størrelse, design og drivlinje, kan man si at forskjellene knapt kunne vært større.

Ekstrovert kjøreglede for ekstroverte kunder

– BMW er ikke fremmed for å våge å provosere. Selskapets historie er full av eksempler som viser at selskapet går sine egne veier med enkelte modeller. Helt nye BMW XM er et tydelig eksempel på nettopp det. Dette er ikke en bil for alle, men det er neppe meningen heller, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge. – De største markedene vil være USA, Kina og Midtøsten, hvor mange kunder verdsetter det ekstroverte luksuriøse fremfor det tradisjonelle, sier Tegneby videre.

Bilens eksteriør er både dristig og ekstrovert, og gjenspeiler bilens eksepsjonelle ytelser og dynamikk. Det nyutviklede M Hybrid-drivsystemet i helt nye BMW XM forener kreftene fra en 4,4 liters turtallsvillig V8-bensinmotor og en kraftig elektrisk motor, med samlet maksimal effekt på 653 hk og et dreiemoment på 800 Nm. 0-100 km/t gjøres unna på 4,3 sekunder, akkompagnert av et særegent lydbilde fra de sekskantede doble eksosenderørene, arrangert over hverandre – for første gang på en BMW M-modell.

Helt nye BMW XM er den første plug-in hybriden fra BMW M – og et sterkt signal om at teknologi og filosofi for elektrifisering går hånd i hånd i tiden fremover. Den er en brobygger til den første helelektriske BMW M-modellen, som er allerede under utvikling. Med et litium-ion høyspenningsbatteri med 25,7 kWh netto kapasitet og en elektrisk rekkevidde fra 82 til 88 km, kan BMW XM i stor grad kjøres elektrisk i det daglige – før alle kreftene slippes løs når man ønsker det.

Kreftene som genereres av den dynamiske drivlinje-duoen kanaliseres til underlaget via firehjulsdriftssystem M xDrive. I 4WD Sport-modus prioriteres driften på bakhjulene, men føreren kan også velge det helt nye 4WD Sand-moduset, spesielt utviklet for kjøring over sanddyner og lignende overflater. M Sport-differensialen på bakakselen er dessuten helt variabel.

Sofistikerte chassissystemer gjør det mulig for helt nye BMW XM å tilby et bredt spekter kjøreglede, fra erketypisk M-dynamikk til kjørekomfort over gjennomsnittet for sitt segment.

Kraftfulle proporsjoner og luksuriøse omgivelser

Helt nye BMW XM måler 5110 mm i lengden, 2005 mm i bredden, 1755 mm i høyden og har en akselavstand på 3105 mm. Om ønskelig, leveres den med 23″ store felger og dekk. Bilen forsøker på ingen måte å skjule sin størrelse eller den ekstroverte og individuelle eksteriør- og interiørdesignen.

Frontlyktene er delt inn i to separate enheter, nyregrillen har gullfargede rammer og kontinuerlig konturbelysning og de store luftinntakene dominerer fronten. Sett fra siden, er den tydelige innrammingen under vinduene et fremtredende element. Bakfra er de mest iøynefallende detaljene BMW-logoene som er gravert inn i vinduet og de skulpturelle baklyktene.

Den uttrykksfulle designen har også funnet veien til interiøret.

Cockpiten og forsetene er utformet for en aktiv kjøreopplevelse. I baksetet bidrar plass og materialer fra øverste hylle til en særegen og eksklusiv eksklusiv M Lounge. Drapert i skinn, oppvarmede ryggstøtter og et spesialdesignet mønster i taket er noen av stikkordene. De audiofile vil trolig sette pris på muligheten for et Bowers & Wilkins Diamond Surround lydanlegg med 20 høyttalere.

Av de mer praktiske egenskapene kan det nevnes at bagasjeromsvolumet øker fra 527 til 1820 liter om bakseteryggene felles ned. Skulle behovet for å trekke tilhenger melde seg, er godkjent tilhengervekt 2700 kg.

Lanseres i 2023 – med mer i vente

Produksjon av BMW XM vil starte på BMW Group Plant Spartanburg i USA i desember i år, før den lanseres rundt om i verden våren 2023. Norske forhandlere vil åpne for bestilling om kort tid. Startprisen estimeres til 2,1 millioner, basert på dagens avgiftssystem.

For de som har litt ekstra tålmodighet og ønsker noe enda mer spesielt, bør man notere seg høsten 2023. Da kommer BMW XM «Red Label», en spesialutgave av helt nye BMW XM. Det blir den kraftigste serieproduserte bilen i BMW M GmbH sin historie, med en samlet effekt på 748 hk og dreiemoment på 1000 Nm.

– Vi er selvsagt fullstendig klar over at vi utfordrer både normer og historie med å lansere en bil som BMW XM. Men BMW er i en unik posisjon, med en historisk motorsportarv i den ene lommen og en ny rikholdig, og elektrisk, modellportefølje i den andre. Nettopp derfor kan vi tillate oss å by på begge deler. BMW M-festen er heller over med helt nye BMW XM. Vi har flere ess i ermet i tiden fremover, avslutter Tegneby.

Ønsker du å legge inn en bestilling på XM? Kontakt oss, så hjelper vi deg.