Nye BMW X5 xDrive50e

BMWnyhet

Ny design møter mer krefter og ytterligere rekkevidde

Siste generasjon BMW X5 kom på markedet i 2018. Siden den gang har den populære SUV-en befestet sin posisjon i premiumsegmentet, hvorav spesielt plug-in hybrid modellen har truffet et stort publikum. Nå oppdateres BMW X5 med ny design og teknikk, og for den nye plug-in hybriden betyr det også mer krefter og ytterligere rekkevidde.

De nye BMW X5-modellene kjennetegnes av en skarpere design med slanke konturer på frontlyktene, hvor kjørelysene har fått en ny pileformet utforming, og X-line designelementer på støtfangerne foran og bak. Lysdesignen i baklyktene er også oppdatert og lyser nå opp som et X-motiv.

Innvendig er den store forandringen implementeringen av BMW Curved Display og det nye infotainmentsystemet BMW iDrive8. Den samme buede skjermen som man kjenner eksempelvis fra BMW iX og nylig oppdaterte BMW X7, danner grunnlaget for de nye linjene i interiøret. De nye BMW X5-modellene deler også den nye lyslisten interiøret med sin storebror, BMW X7. Videre er også den klassiske girspaken på lik linje erstattet av en mindre bryter.

Foruten designen, er også førerassistansesystemer og digitale løsninger oppdatert til samme høye nivå som det man kjenner fra en rekke andre nye BMW-modeller.

Plug-in hybrid med mer kraft, bedre effektivitet og lengre elektrisk rekkevidde
Plug-in hybriden BMW xDrive45e kom på markedet i 2019. Med sin kombinasjon av komfort, sportslighet og teknikk har den vært den mest populære X5-modellen de siste årene. Allerede ved lansering kunne bilen vise til en av de lengste elektriske rekkeviddene i segmentet. Senere ble bilene også automatisk oppdatert for full utnyttelse av BMW eDrive Zones i fire norske byer, hvor bilene automatisk skifter til ren elektrisk drift innenfor definerte byområder gjennom et samarbeid med Statens Vegvesen.

Siden den gang har BMW, parallelt med utvikling av de mange nye helelektriske modellene, fortsatt å forbedre plug-in hybrid-teknologien. Dette kommer ikke minst til syne i nye BMW X5 xDrive50e, hvor hele drivlinjen er oppdatert. Sammenlignet med forgjengeren, BMW xDrive45e, har den samlede motoreffekten økt med 96 hk, slik at full effekt (inkludert en midlertidig boost-effekt) nå er 490 hk. Bensinmotoren, med seks sylindre i rekke, byr på 313 hk (+27 hk) og den kompakte elektriske motoren som er integrert i 8-trinns automatgirkassen har en nominell effekt på 145 kW/197 hk (+62 kW/84 hk).

Den økte effekten reflekteres også i dreiemoment som nå er på 700 Nm (+ 100 Nm). Nye BMW X5 xDrive50 akselererer fra stillestående til 100 km/t på 4,8 sekunder. Den elektriske toppfarten nås ved 140 km/t, mens toppfarten er 250 km/t når bilen kjøres i hybrid-modus.

Kapasiteten i høyspenningsbatteriet er økt med nesten 25 prosent sammenlignet med forgjengeren, til 24,7 kWh. Samtidig er ladesystemet oppdatert til det dobbelte, med AC-lading på 7,4 kW. Batteriet kan da fullades (0–100 prosent) på 4,5 timer.

Resultatet av en enda mer energieffektiv drivlinje og større batterikapasitet er at den elektriske rekkevidden til nye BMW X5 xDrive50 nå er opptil 110 kilometer (WLTP: 94-110 kilometer, avhengig av bilens spesifikasjoner og utstyr).

Priser og lansering
De nye X5-modellene lanseres fra april. Norske forhandlere åpner for bestilling om kort tid, med følgende tekniske data og grunnpriser:

 

Modell Motor Pris
BMW X5 xDrive50e Plug-in hybrid, 490 hk kr. 1.117.700
BMW X5 xDrive40i Bensin, 380 hk kr. 1.275.200
BMW X5 M60i xDrive Bensin, 530 hk kr. 1.844.600
BMW X5 xDrive30d Diesel, 286 hk kr. 1.250.200

*Tekniske spesifikasjoner og tilgjengelighet/lanseringstid for utstyr, funksjoner og tjenester for modellene presentert i pressemeldingen, kan variere fra land til land.