Helt nye BMW M3 CS: Til hverdags, men mest til fest

BMWnyhet

BMW M-festen fortsetter. Selv om fjorårets store markering av BMW M sine første 50 år nettopp er avsluttet, er det ingen tid for å hvile på laurbærene. Med spesialutgaven BMW M3 CS, løftes egenskapene til den racing-inspirerte hverdagsbilen BMW M3 til nye høyder.

Med økt motorkraft, et skreddersydd chassisoppsett, intelligent lettvektskonstruksjon, et stort antall karbonforsterkede plastkomponenter (CFRP) og eksklusive designelementer, kombinerer helt nye BMW M3 CS spesifikasjonene til en bil bygget for banekjøring med funksjonaliteten og hverdagsbruken man kjenner fra BMW M3.

Et hjerte som banker
Under panseret finner vi samme motor som sitter i BMW M4 CSL, som har et tydelig slektskap til motoren i racingbilen BMW M4 GTE. Med økt ladetrykk i de to turboene og en rekke justeringer av motorstyringen, byr den 3 liter store, turtallsvillige rekkesekseren i helt nye BMW M3 CS på et dreiemoment på 650 Nm og 550 hk – 40 hk mer enn i en standard BMW M3 Competition. Et trykk på gasspedalen blir derfor møtt av enda skarpere motorrespons og direkte overføring av kraften til drivverket.

Sprinten fra 0–100 km/t gjøres unna på 3,4 sekunder. Øvelsen fra 0–200 km/t gjøres unna på 11,1 sekunder, hvorav mellomakselerasjonen fra 80 til 120 km/t gjøres unna på på 2,6 sekunder i 4. gir. Toppfarten nås først ved den elektroniske begrensningen på 302 km/t.

Kreftene fra motoren akkompagneres av det særegne lydbildet fra eksosanlegget med en bakre lyddemper i titan. Engasjeres Sport eller Sport+ innstillingene i bilen, får eksoslyden en egen klang med toner fra motorsporten, spesielt ved girskift og gasspådrag.

Kreftene finner veien til asfalten gjennom en M xDrive firehjulsdrift, koblet sammen med en aktiv differensial på bakakselen. I tillegg til den tradisjonelle firehjulsdriften, kan man dermed og velge en mer dynamisk innstilling som flytter flere av kreftene til bakhjulene – eller velge ren bakhjulsdrift for den arketypiske BMW M-følelsen.

Den fastere koblingen av motoren og girkassen til bilens chassis er tydelig merkbar, spesielt under hard og krevende kjøring på bane. I likhet med motoren, drar chassisteknologien fordel av en rekke detaljoppgraderinger som er skreddersydd den helt nye BMW M3 CS. Ustrakt brukt av karbonforsterket plast i karosseri og interiør er også med på å senke vekten og optimalisere vektfordelingen.

Eksklusiv design
Helt nye BMW M3 CS leveres i den eksklusive fargen Frozen Solid White som standard. Alternativt kan kundene spesifisere sin helt nye BMW M3 CS i fargene Signal Green, Brooklyn Grey og Sapphire Black. Sammen med synlige karbonfiberoverflater og røde aksenter, byr den nye spesialmodellen på en rekke særegne detaljer som gir BMW M3 CS et helt eget uttrykk. Den særegne nyregrillen og spoilere, diffusoser og speilhus i karbonfiber er elementer man også kjenner fra spesialmodellen BMW M4 CSL.

Det gjelder også bilens BMW Laserlight, hvor stripene i frontlyktene lyser gult i stedet for hvitt når dørene låses opp og når nær- og fjernlyset er slått på – som en klar referanse til historiske racingbiler.

De smidde M lettmetallfelgene i 19 tommer-dimensjon på forakselen og 20 tommer bak er utstyrt med dekk som er optimalisert for banekjøring. Om ønskelig kan kundene også få bilen levert med mer moderate dekk.

Ta plass, lukk dørene
Bak rattet handler det meste om ren kjøreglede. Både fører og passasjer foran ønskes velkommen til å ta plass i M Carbon bøtteseter (standardutstyr). De særegne bøttesetene med integrerte hodestøtter er elektrisk justerbare og oppvarmede, noe som resulterer i en unik blanding av racingfølelse og langdistansekomfort. Passasjerene i baksetene sitter også godt i skinnkledde seter med sort og rødt design.

Med en rekke innstillingsmuligheter kan man også skreddersy oppsettet i helt nye BMW M3 CS etter hva dagen vil bringe; en tur på landeveien eller en økt på banen hvor man vil presse grensene til det maksimale.

Den nye spydspissen har dessuten den nyeste generasjonen av BMW iDrive infotainmentsystem, som inkluderer BMW Curved Display. Det grafiske oppsettet og M-innholdet i informasjonsdisplayet forsteker kjøreopplevelsen ytterligere.

Førstemann til mølla
Produksjonen av helt nye BMW M3 CS begynner i mars. Den nye spesialmodellen vil bli produsert i et begrenset antall. Norske forhandlere har åpnet for bestilling, etter førstemann til mølla-prinsippet. Startprisen er kr. 1.904.000 (hvorav kr. 471.002 i engangsavgift).